Pages

Saturday 9 April 2011

.:: Adab Potong Kuku ::.


kuku? haha.. pe mende tu? anda tw tak apa itu kuku? meh kita lihat..

 haa.. ni r dye kuku. terletak pada hujung jari tangan n kaki anda.

seperti gambar di atas yg kita lihat, cuba anda perhatikan terdapat 6 bentuk kuku yg berbeza. Inilah kekuasaan Allah swt yang mencipta manusia nampak sama tapi tak serupa.hee~ Sekarang lihat pada jari masing-masing anda mempunyai bentuk kuku yg mana satu?

Kuku yang bersih, cantik n pendek.

Kuku yang panjang. eeiiiiii

Pada posting kali ini, kita akan belajar bagaimana adab memotong kuku.hehe.. Nak jadikan dari kuku pada gambar kedua menjadi gambar pertama yg bersih, pendek n cantik. Nampak sihat je. Jangan ambil mudah perkara ini, nak potong kuku pun ada adab. Bukan sebarangan nak potong suka-suka kita tw.
 
Terdapat pelbagai peralatan yg boleh di gunakan untuk memotong kuku. Contohnya adalah seperti berikut: 
 Pengetip kuku d perbuat dari steel. Tahan karat ni.hehe

Ni comel sikit. Di perbuat dari steel gak. Tapi di pakaikan dengan baju.haha

pemotong kuku jenis gunting..


mungkin anda boleh gunakan gunting potong kain.haha

mungkin hanya menggunakan gig sahaja. eeeiiiuuuuww

mungkin menggunakan gergaji?? hahaha

    Di atas adalah antara peralatan yang sering n mungkin yg akan digunakan oleh mereka yang selalu potong kukulah. Itu bergantung kepada diri anda untuk pilih peralatan apa yang sesuai. 

    Tetapi, ada juga orang yang tidak potong kuku mereka. contoh boleh dilihat pada gambar berikut: 
Seorang wanita yg memiliki kuku panjang.. eeiiiiiuuu

seorang lelaki yg kukunye ntah bape lame xpotong..

Mereka berdua menunjukkan kuku mereka yg panjang.

    Janganlah sahabat sekalian menjadi seperti mereka. Yang hanya mencipta nama dengan bende mengarut. Bak kata,"Harimau mati tinggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama". Ye pun, biarlah dengan nama yang elok-elok ye.

Nak tahu kenapa x boleh bela kuku panjang-panjang?

    Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.

    Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

    Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang [sensor] atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah.

    Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

    And additional info, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.
   
Jadi marilah kita belajar bagaimana nak potong kuku ni:-
Ni gambaran kaki dan tangan. Potonglah ikut nombor.hee~

Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayang kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA:.

Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;
  • Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
  • Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan
  • Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
  • Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
  • Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.
  • Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
  • Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.
 
 
 
P/s:Memotong kuku termasuk di dalam perkara-perkara yang dituntut oleh agama membersihkannya (sunat-sunat fitrah). ini sesuai dengan hadis Nabi saw yang bermaksud:

"Dari Abu Hurairah r.a, katanya: Bersabda Rasulullah saw perkara dari tuntutan agama iaitu bersunat, mencukur bulu ari-ari, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan menggunting misai" (Sahih Muslim)

Oleh yang demikian, seharusnya setiap muslim sama ada lelaki atau perempuan melaksanakan tuntutan Islam ini termasuk menjaga kebersihan kukunya sesuai dengan anjuran Islam supaya menjaga kebersihan dari setiap aspek sama ada anggota badan, pakaian, makanan, tempat tinggal atau persekitaran. Ini selaras dengan hadis Nabi saw yang bermaksud: 

"Kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman"

Dalam hal ini, perempuan yang menyimpan kuku panjang termasuk dalam golongan yang tidak menitikberatkan anjuran Islam seperti yang disebutkan di atas

1 comment:

  1. Assalamualaikum ... alhamdulillah,peringatan kepada kita semua .. Nice post ! ..

    ReplyDelete